img-fluid

Näin käynnistät rekrytoinnin omatoimisesti

Rekrytointi ei ole kovin monimutkaista – jos vain aikaa ja resursseja riittää, voit hoitaa sen helposti itse. Tämä opas tarjoaa sinulle vaihe vaiheelta...

Kari-Matti Markus / 29.9.2023

Rekrytointi ei ole kovin monimutkaista – jos vain aikaa ja resursseja riittää, voit hoitaa sen helposti itse. Tämä opas tarjoaa sinulle vaihe vaiheelta ohjeet työntekijähaun käynnistämiseen.

Jos haluat rekrytoinnin nopeasti käyntiin, soita meille, me käynnistämme työntekijähaun puolestasi.

kirjoita informatiivinen työpaikkailmoitus

Työpaikkailmoitus on usein ensimmäinen kosketus potentiaalisiin hakijoihin, joten sen sisältö on tärkeä. Sen ei kuitenkaan tarvitse olla täynnä korulauseita, vaan informatiivisuus on avainasemassa. Avaa siis Word (tai vastaava) ja ala kirjaamaan ylös seuraavia tietoja avoimesta tehtävästä:

  • Osuvan titteli, joka kuvaa tehtävän todellista sisältöä. Älä etsi päällikköä, jos et ole valmis palkkaamaan päällikköä.
  • Tieto miksi tehtävä on avoinna – voit esimerkiksi kertoa, että kyseessä on uusi projekti, laajennus tai edellisen työntekijän siirtyminen toisiin tehtäviin.
  • Yksityiskohtainen tehtävänkuvaus – mitä työtehtävät pitävät sisällään? Mieti esimerkiksi tyypillistä työpäivää ja mitä kaikkia tehtäviä siihen sisältyy?
  • Ehdottomat vaatimukset – kirjaa vaatimuksiksi sellaiset asiat, joita ilman et työntekijää voi palkata. Vaatimuksilla on suora vaikutus hakijamäärään, joten älä kuitenkaan vaadi mitään sellaista, mitä ilmankin olisit lopulta valmis palkkaamaan henkilön.
  • Muut toiveet tai eduksi katsottavat asiat – kirjaa toiveiksi sellaisia asioita, jotka voisivat olla hyödyksi tehtävää hoitaessa, mutta joita ei ehdottomasti vaadita. Jos esimerkiksi englannin kielitaito helpottaisi työtehtävän suorittamista (mutta ei ole välttämätön), mainitse se tässä yhteydessä.
  • Mitä tarjoat työntekijälle – palkkaus, edut, työskentely-ympäristö ja mahdollisuudet kehittyä uralla ovat kaikki tärkeitä osa-alueita. Mieti kaikkia niitä asioita, joiden vuoksi työntekijän kannattaisi vaihtaa töihin juuri teille.
  • Muut käytännön tiedot – kerro onko kyseessä vakituinen vai määräaikainen työsuhde, missä työskentelypaikka sijaitsee, minkälaiset ovat työajat, onko etätyömahdollisuutta ym.
  • Hakuohjeet – kerro mihin toivot hakemukset (käytännössä yleensä joko sähköposti tai rekrytointijärjestelmä) ja mihin mennessä ne tulee toimittaa. Kerro kuka antaa lisätietoja tehtävästä. Kerro myös, jos haluat hakijoiden liittävän palkkatoiveen hakemukseen.
  • Lyhyt yritysesittely – lisää ilmoitustekstin loppuun tai alkuun lyhyt yritysesittely ja/tai linkki lisätietoihin. Työpaikkailmoituksella ei kuitenkaan kannata käydä läpi koko yrityksen tarinaa.
  • Kuva ja logo – kohderyhmää puhutteleva kuva kiinnittää paremmin potentaalisten hakijoiden huomion. Useimmat ilmoituskanavat mahdollistavat kuvan lisäämisen ilmoitukselle ja suosittelen hyödyntämään tätä mahdollisuutta.

Muokkaa lopuksi tekstin rakenne ja ulkoasu helppolukuiseen muotoon. Mikäli työpaikkailmoituksen kirjoittaminen ei ole ennestään tuttua, voit katsoa mallia esimerkiksi Rekryluurin työpaikkailmoituksista.

Muista aina lopuksi tarkastuttaa ilmoitusteksti toisella henkilöllä turhien virheiden tai kömmähdysten välttämiseksi.

Käynnistä rekrytointi julkaisemalla työpaikkailmoitus

Saadaksesi hakemuksia, julkaise seuraavaksi ilmoitus useissa eri kanavissa; aktiiviset hakijat tavoitat helpoiten työpaikkailmoittelulla, kun taas passiiviset hakijat sosiaalisessa mediassa:

Aktiiviset hakijat – työpaikkasivustot

Aktiiviset hakijat etsivät työpaikkoja aktiivisesti esimerkiksi avoimia työpaikkailmoituksia seuraamalla. Tavoitat heidät helpoiten julkaisemalla työpaikkailmoituksen eri työpaikkasivustoilla (mitä useammassa, sitä parempi). Alla suosituimpia työpaikkasivustoja – pääset jättämään ilmoituksen klikkaamalla sivuston nimeä:

Duunitori – yksi suosituimmista (jos ei suosituin) työnhakukanavista Suomessa. Duunitorin perusilmoitus on ilmainen, mutta maksua vastaan saat ilmoitukselle paremman näkyvyyden palvelussa

Työmarkkinatori (entinen TE-Palvelut tai MOL) – tämä työ- ja elinkeinoministeriön ylläpitämä ilmainen kanava työpaikkojen ilmoittamiseen on edelleen yksi suosituimmista työnhakukanavista.

Oikotie on perinteinen ja suosittu kanava erityisesti asiantuntijatehtävissä. Oikotie tarjoaa ainoastaan maksullisia ilmoituksia ja näkyvyyspaketteja, hinnat alkaen 850€ per ilmoitus.

Rekrytointi.com on suomalainen työpaikkasivusto, joka on myös osa kansainvälistä The Network -rekrytointiverkostoa. Ilmoitushinnat alkaen 390€ per ilmoitus.

Jobly (entinen Monster) on lanseerannut palvelunsa uudelleen ja hakee voimakkaasti jalansijaa ilmoittelumarkkinoilla. Ilmoitushinnat alkaen 450€ per ilmoitus.

Indeed on maailmanlaajuinen työnhakupalvelu, joka toimii näkyvästi myös Suomessa. Perusilmoitus on ilmainen ja maksua vastaan saa lisää näkyvyyttä.

Kaikki edellä mainut kanavat ovat toimialasta riippumattomia, eli niissä voi hakea työntekijää mihin tahansa tehtävään. Hyvä nyrkkisääntö on, että aloita ilmoittaminen ylimmästä (Duunitori), ja julkaise niin moneen kuin mahdollista.

Passiiviset hakijat – sosiaalinen media

Passiiviset hakijat ovat yleensä työsuhteessa, eivätkä aktiivisesti etsi uutta työpaikkaa – mutta olisivat valmiita harkitsemaan työpaikan vaihtoa sopivan tilaisuuden tullen. Tavoitat passiiviset hakijat nopeasti ja kustannustehokkaasti sosiaalisen median avulla:

Julkaise työpaikka somekanavissasi, kuten LinkedIn, Facebook ja Instagram. Näin tavoitat helposti henkilöt, jotka ovat jo valmiiksi ilmaisseet kiinnostuksensa yritystänne kohtaan.

Luo mainos sosiaaliseen mediaan (maksullinen) – mainostaminen sosiaalisessa mediassa on erittäin tehokas tapa tavoittaa passiivisia hakijoita. Jos mainostaminen sosiaalisessa mediassa ei ole sinulle tuttua, kysy apua mainostoimistoltasi tai osta meiltä helppo somebuusti ilmoituksellesi.

Tärkeää! Jaa avoin työpaikka vähintään omilla verkkosivuillasi ja somekanavissasi – se ei maksa mitään!

Mikäli haet työntekijää Rekryluurin avulla, näkyy ilmoitus kaikissa edellä mainituissa kanavissa.

Rekrytointi on nyt käynnissä!

Onneksi olkoon, rekrytointi on nyt käynnissä ja ensimmäiset hakemukset kilahtavat postiisi ihan näinä hetkinä! Alla vielä muutama extravinkki hakemusten käsittelyyn ja työnhakijaviestintään liittyen:

Hakemusten käsittely ja arviointi

Tee karkea arvio heti hakemuksen luettuasi – voit esimerkiksi luokitella hakijat kiinnostaviin, ehkä kiinnostaviin ja ei kiinnostaviin – takaan, että tämä helpottaa työtäsi jatkossa, kun et joudu palaamaan samoihin hakemuksiin aina uudelleen.

Ota kiinnostaviin hakijoihin heti yhteyttä – kokemukseni mukaan hyvät hakijat tuppaavat työllistymään nopeasti, joten heidät kannattaa kontaktoida heti.

Käytä testejä apunasisoveltuvuustestit antavat arvokasta lisätietoa työnhakijasta, vähentäen samalla virherekrytoinnin riskiä. Käytämme testausta omissa rekrytoinneissamme ja suosittelen lämpimästi sitä myös muille.

Jos hakemustulva yllättää, saat nopeasti erotettua jyvät akanoista automatisoidun videohaastattelun avulla. Hakijoille lähetetään linkki, josta he pääsevät vastaamaan 1-6 valitsemaasi kysymykseen.

Työnhakijaviestintä (ja sen vaikutus työnantajamaineeseen)

Viimeisenä, mutta ei ollenkaan vähäisimpänä – huolehdi työnhakijaviestinnästä, sillä se on täysin ilmainen tapa parantaa työnantajamainettasi!

Kiitä hakijoita hakemuksista – vastaa vähintään “kiitos hakemuksestasi”, niin hakija tietää, että hänen hakemuksensa on otettu huomioon.

Ole hakijoiden tavoitettavissa – pidä huolta, että olet hakijoiden tavoitettavissa lisätiedusteluita varten. Voit määrittää ilmoitukselle esimerkiksi tietyt tiedusteluajat, jolloin olet varmasti tavoitettavissa.

Pidä hakijat ajan tasalla prosessin etenemisestä – jos rekrytointiprosessi esimerkiksi viivästyy, ole rehellinen hakijoille ja ilmoita asiasta. Tiedon jakaminen auttaa pitämään hakijat tyytyväisinä ja vähentää epätietoisuuden aiheuttamaa turhautumista.

Ilmoita valinnasta heti niille, jotka eivät tulleet valituiksi. Voit esimerkiksi soittaa kaikille haastatteluun osallistuneille, ja lähettää sähköpostia muille hakijoille.

Näillä pienillä toimilla vahvistat yrityksesi mainetta työnantajana ja varmistat, että hakijat muistavat rekrytointiprosessinne positiivisesti. Tämä houkuttelee tulevaisuudessa entistä enemmän osaavia ammattilaisia hakemaan avoimia työpaikkojanne.

Lopuksi

Kiitos, että luit tätä opasta – toivottavasti koit sen hyödylliseksi. Kuten ehkä huomasit, rekrytointi ei ole erityisen vaikeaa ja voit hyvin tehdä sen itse. Jos kuitenkin joskus kaipaat apua rekrytointiin, me Rekryluurilla olemme aina valmiita auttamaan – soita 010 391 9490 tai lue lisää palveluistamme rekryluuri.fi.

Toivotan sinulle paljon menestystä tulevissa rekrytoinneissa!


Jatka lukemista

Rekryluuri ratkoo rekrytoinnin ongelmia

Tuomas on keskisuuren tuotantoyrityksen toimitusjohtaja, jolla on positiivinen ongelma: yrityksen tilauskanta on kasvanut niin hyvin, että on aika rekrytoida lisää työntekijöitä. Aiemmin Tuomas…

Kaisa Luukkanen / 9.10.2022

Laitetaanko haku käyntiin?

010 391 9490

Puheluun ei tarvitse valmistautua - me kysymme oikeat asiat.